Czy wielkie firmy technologiczne tracą swoją wyjątkowość i stają się po prostu wielkimi firmami?

Każdy cykl kiedyś się kończy. Piłkarze zmieniają kluby, a inwestorzy premiują kolejne branże za ich wyjątkowość lub innowacyjność. Wygląda na to że wielkie firmy technologiczne tzw. big-tech zaczynają tracić nimb wyjątkowości.

Meta, Alphabet, Amazon, Microsoft i Apple (tzw. MAAMA) notowały w ostatniej dekadzie średnie wzrosty przychodów i zysku 20% rocznie, podczas gdy nominalny wzrost PKB w USA w tym okresie wyniósł 4%. Ostatnie tygodnie przyniosły kilka interesujących raportów bieżących:

● Alphabet wykazał niższe zyski i przychody za drugi kwartał 2022 niż oczekiwania analityków. m.in. przychody wzrosły o 13% podczas gdy rok temu aż o 62%;
● Meta poinformowała o pierwszym w historii spółki spadku przychodów rok do roku; fakt że zaledwie o 1%.

Czy podobne informacje będą pojawiać się coraz częściej? Można wyróżnić kilka argumentów potwierdzających powyższą tezę: (w części opisane przez The Economist):

1) E-commerce to jednak również wytwarzanie towarów. Apple dużą część swojej produkcji ma ulokowaną w Chinach, a towary w sklepie Amazon też są tamże produkowane. Kolejne lock-downy w państwie Środka wpływają na zakłócenie łańcuchów dostaw, dodatkowo wojna w Ukrainie może doprowadzić do deficytu i/lub wzrostu cen metali rzadkich kupowanych m.in. w Rosji.

2) Restrykcje prawne dotykają wszystkich. Ochrona danych osobowych to nie tylko domena UE czy USA, dotyczy ona już całego świata. To utrudnia gigantom targetowanie i zarabianie na reklamach.

3) Wojna o talenty trwa, ale coraz trudniej przyciągnąć najlepszych developerów do MAAMA. Może Ex-Meta, Ex-Apple to już nie szczyt marzeń dla osób tagujących się na LinkedIn? Zwłaszcza, że MAAMA zatrudnia już łącznie ponad 2 miliony osób, więc takich ekspertów nie brakuje.

4) Rynek on-line wydaje się nieograniczony. Wydaje się. Bo wzrosty przychodów, wpływów z reklam online wracają do poziomów sprzed pandemii.

Co na to MAAMA? Idzie na zakupy. Microsoft inwestuje w gaming – m.in. kupił Activision Blizzard za 69 mld USD lub w tradycyjny biznes – Amazon nabył firmę świadczącą usługi medyczne One Medical za 4 mld USD oraz producenta odkurzaczy Roomba za 1,7 mld USD. Ale moment, w którym firmy technologiczne zaczynają się poddawać podobnym cyklom jak te nie-technologiczne chyba już nadszedł.

Jan Szpetulski-Łazarowicz